Big Data е на мода

Потребителите оставят данни за поведението си навсякъде. Дават си мейла и лични данни, за да получават информация или достъп до съдържание. Оставят следа за навиците и потреблението си на касата в супермаркета, когато подават клиентската си карта. Обявяват предпочитанията си във формите за обратна връзка след учебния семинар. Попълват он-лайн анкети. Съгласяват се да им се инсталират „кукита“, които докладват за поведението им интернет сайтовете. Мобилните устройства, Google и десетки апликации събират информация за маршрутите им.

Който знае как и може да си го позволи обработва тези данни и прави заключения за общи трендове, за отделния човек и неговото семейство, за предпочитаните продукти и услуги.

Информационните ни следи ни правят прозрачни. Интернет на всичко ще ни направи още по-прозрачни.

Малко от малките фирми обаче разполагат с ресурсите и знанието за извличане на ползи от Big Data.

Обикновено малките фирми дори нямат достъп до големите данни. И може да се окаже, че за тях точно това е конкурентно предимство! Това предимство се нарича Small Data.

Small Data е конкурентно предимство

Била и Кауфланд знаят къде, кога, какво, и колко купувам. Но не усещам да ми предлагат персонализирана услуга. Без съмнение моите покупки влизат в общите анализи и планиране, но често любимите ми продукти ги няма по рафтовете. И това е шанс за малките фирми.

Small Data е важна по ред причини

Small Data очертава малки ниши, които не представляват икономически интерес за големите компании. Следователно малката фирма може да ги заема без да е подложена на сериозен конкурентен натиск от големите. Всъщност, прилагайки военната стратегия към маркетинга (Маркетингови войни, А. Рийс и Дж. Траут), партизанската стратегия е правилната стратегия за малките играчи. Завоюването на малки ниши е партизанска война.

Малката фирма има ресурсите да събира „малки данни“. Кварталният магазинер може да познава всеки член на семейството ми. Може да ме попита какво вино предпочитам и да ми достави точно това вино. точно когато ми трябва. Фирмата за обучение може да се поинтересува в каква посока искам да развия кариерата си и да ми предложи индивидуален план.

Много често малките данни принадлежат на потребителя, а не на голямата компания. И фокусирана върху основния поток, „мейнстрийма“, голямата компания не ги събира.

Малките данни са важни както за потребителя, така и за малките фирми. И могат да помогнат за оцеляването и успеха на малкия бизнес.

Огнян Дренски

Училище за бизнес компетенции